Kom godt igang

Her følger en lynguide til, hvordan du kommer godt og hurtigt igang med at bruge Symbolkommunikation.

Videoguide 1. – Opret Hovedperson og relationer

Her får du hjælp til at oprette en hovedperson (en person med særlig behov for struktur) samt dennes relationer (forældre, lærer, pædagoger osv.).

Login starter: 0:00
Opret hovedperson starter: 0:20
Opret relationer starter: 3:18

Videoguide 2. – Sådan opretter du struktur, tavler og forløb

Her får du hjælp til at oprette en struktur eller kalender, til brugeren med kognitive udfordringer (Hovedpersonen).

I guiden vises der også hvordan du indsætter egne billeder eller en serie af billeder i strukturen, der kan vise en rutine eller forløb.

Opret aktivitet i kalender starter: 0:00
Opret et billede eller piktogram til strukturen starter: 4:24
Print et piktogram eller billede starter: 6:27
Indsæt billede eller piktogram i kalenderen starter: 7:50
Lav et forløb eller rutine starter: 8:29
Indsæt et forløb i kalenderen starter: 9:40
Forskellen på “Slide” og “Udfoldet” starter: 10:20
Bekræft funktion og alarm starter: 11:20 Slet en kalenderpost starter: 11:50
Opret en huskepost starter: 12:40
Support starter: 13:14

Videoguide 3. – Set med brugerens øjne

En lille video der viser hvordan brugerens kalender eller struktur ser ud.
(Eller prøv at Log ind i et LIVE Symbolkommunikation univers – klik her!).

Godt igang guide, sådan gør du:

Du kan følge denne guide, uanset om du bruger en computer, tablet eller smartphone, da alle ikoner og funktioner er ens, uanset hvordan du tilgår Symbolkommunikation.

1. Login

Når du første gang skal logge ind på Symbolkommunikation

Login eller tilgå Symbolkommunikation på enten www.symbolkommunikation.dk eller ved at åbne din Symbolkommunikation App (se mere om App’en her) på din telefon, tablet eller iPod (App findes til Apple enheder og Google/Android enheder).

Åben App’en eller hjemmesiden og indtast det brugernavn og kodeord, du har fået tilsendt pr. mail.

Når du er logget ind, lander du altid på kalenderen. Da der ikke er fyldt poster i kalenderen, vil den være tom.

Har du adgang til flere personers kalendere, vil du lande på en oversigt over disse. Da disse personer endnu ikke er oprettet, vil der stå “Unavngivet univers”.

Symbolkommunikation husker dig, hvis du ikke logger ud. Så du behøver ikke indtaste brugernavn og kodeord hver gang.

2. Opret Hovedpersonen

Se video 1.

Nu er du klar til at oprette et univers på Symbolkommunikation – klik eller tryk på menupunktet “Hovedpersonen”

Et Symbolkommunikation univers er altid centreret omkring personen med kognitive udfordringer. I Symbolkommunikation kaldes denne person for “Hovedpersonen”.

Klik eller tryk på “Rediger” i øverste højre hjørne.
Vigtigt inden du gemmer:
Skriv først et unikt brugernavn på minimum 5 cifre. Brugernavnet må ikke indeholde Æ, Ø, Å, tegn og mellemrum.
Brugernavnet kan ikke efterfølgende ændres.
Har du valgt et brugernavn der er optaget, må du finde på et nyt.

Skriv nu et kodeord og en e-mail adresse.

Herefter kan du udfylde fornavn, efternavn, land og telefon.
Du kan også skrive lidt om hvad der gør brugeren tryg og utryg samt et notat, f.eks. hvis brugeren skal huske medicin eller der skal tages andre hensyn.

Antal poster:
Vælg om hovedpersonen skal se 1, 2 eller 3 kalenderposter ad gangen, Hele dagen, eller om hovedpersonen skal kunne se alle poster de kommende dage.

Pinkode på Log:
Er en mulighed for at sætte en kode på log ud, så hovedpersonen ikke uforvarende eller med vilje, logger ud af sit univers.

Klik eller tryk “OK” når du er færdig med at redigere.
Herefter sendes der automatisk en mail til den indtastede email adresse, med brugernavn og kodeord.

3. Opret relation eller rediger din egen profil

Se video 1. (Relationer starter 3:15 inde i videoen).

Rediger eller opret dig selv under Relationer.
Klik på menupunktet “Relationer”.
Klik enten på din egen profil eller på “+” i øverste højre hjørne.

Det bringer dig til din profil side. Udfyld de enkelte felter med navn, efternavn, evt. nyt kodeord, telefonnummer og emailadresse.

Opretter du en ny relation…

Skriv først et unikt brugernavn på minimum 5 cifre. Brugernavnet må ikke indeholde Æ, Ø, Å, tegn og mellemrum.
Brugernavnet kan ikke efterfølgende ændres.
Har du valgt et brugernavn der er optaget, må du finde på et nyt.

Herefter kan du udfylde fornavn, efternavn, land og telefon.

Herefter vælger du hvilken relation, du har til hovedpersonen.

Vælg også om du er kontaktperson, så andre i universet kan se dit telefonnummer og din mail adresse under menupunktet “Kontaktpersoner” (se punkt 6 herunder).

Rettigheder i Symbolkommunikation

Vælg hvilke rettigheder en relation skal have i hovedpersonens univers.

Derudover vælges om du vil have administrator (Admin) adgang så du kan oprette og rette andre i universet og om du vil have adgang til at oprette tavler eller piktogrammer (ChartEditor).
Husk at klikke på “OK” i øverste højre hjørne, for at gemme.

Efter du har gemt din profil, er det muligt at indsætte et billede af dig selv.
Klik på Rediger i øverste venstre hjørne, og vælg et billede fra din enhed (tablet eller mobiltelefon der kan tage billeder) eller på din computer.

4. Tavler og forløb

Se video 2. (Tavler og forløb starter 4:25 inde i videoen).

Under menu punktet “Tavler og forløb” finder du et lille enkelt tavle, piktogram og symbol værksted samt en oversigt over de tavler og piktogrammer du evt. allerede har lavet.

Her laver du let tavler og piktogrammer med egne billede fra din telefon, computer eller fra nettet, som derefter kan bruges enkeltvis eller som en del af et beskrivende forløb, i Symbolkommunikations kalender og til print.

Lav en ny tavle:

  1. Klik på Tavler og forløb i menuen og klik på “+” i øverste højre hjørne.
  2. Vælg “Ny tavle” i vinduet der ruller op i bunden af siden.
  3. Klik på “Billedet” i venstre hjørne for enten at tage et billede med din smartphone eller tablet. Du kan også vælge et af de over 8000 symboler og illustrationer der ligger i Symbolkommunikation. En del af denne grafik er fra The Mulberry Symbol Set, Scalera, og Exakt. Bruger du en computer kan du vælge et billede derfra.
  4. Skriv en titel.
  5. Vælg hvilken kategori tavlen skal gemmes i.
  6. Ønsker du at skrive en tekst ovenpå det valgte billede eller piktogram, vælger du en “skabelon” samt hvilken farve teksten skal have. Teksten vises efter at tavlen er gemt.
  7. Klik på “OK” i højre øverste hjørne for at gemme tavlen.

Lav et nyt forløb:

  1. Klik på Tavler og forløb i menuen og klik på “+” i øverste højre hjørne.
  2. Vælg “Ny tavle” i vinduet der ruller op i bunden af siden.
  3. Skriv en titel.
  4. Vælg hvilken kategori forløbet skal gemmes i.
  5. Klik på “” i øverste højre hjørne og tilføj de tavler du vil have i dit forløb.
  6. Vil du ændre i rækkefølgen, klik på”” i øverste højre hjørne og vælg sortér – nu kan trykke på de 3 streger yderst til højre og flytte tavlen op eller ned, til den ønskede placering.
  7. Hvis en tavle skal slettes, klik på “” i øverste højre hjørne og vælg “Slet”. klik på det røde ikon på den tavle du ønsker at slette.
  8. Husk at gemme dit forløb. Det gør du ved at klikke på “” i øverste højre hjørne og vælg “Gem forløb”.

5. Opret de første poster i Hovedpersonens kalender

Se video 2.

Klik på “Rediger kalender” i menuen, for at oprette en post eller aktivitet i kalenderen.

Poster i kalenderen kan være ren tekst, eller du kan vælge at indsætte tavler,  piktogrammer eller forløb fra universets private arkiv.
Et forløb i kalenderposten, giver hovedpersonen mulighed for at “slide” sig gennem en serie af billeder og dermed blive guidet gennem f.eks. en morgenrutine. Det er også muligt at vise alle forløbets billeder under hinanden, ved at vælge “udfoldet”.

Sådan gør du:

  1. Klik på knappen “+” i øverste højre hjørne.
  2. Herefter giver du posten et navn eller en tekst der beskriver rutinen eller opgaven.
  3. Vælg hvornår posten skal vises fra og til, samt hvor ofte posten skal gentages.
  4. “Klik” på “Vælg tavle/forløb” knappen og vælg en tavle eller et forløb i en af universets kategorier…klik på den tavle eller det forløb du vil bruge hvorved det indsættes i din kalender post.
  5. Husk at “klikke” “OK” for at gemme, og posten kan nu ses i hovedpersonens kalender.

Du kan oprette poster kun med tekst, eller kun med tavler/forløb eller selvfølgelig med begge dele – du vælger!

6. Vælg hvilke relationer der skal stå med telefonnummer og email adresse, under “Kontakter”.

Slå kontakt tilog fra på knappen her.

Slå kontakt tilog fra på knappen her.

Ved at klikke på ikonet “Kontakter”, kan du danne dig et hurtigt overblik over hovedpersonens kontaktpersoner.

F.eks. i nødstilfælde, kan det være vigtigt med hurtigt adgang til mor eller fars mobilnummer.

Benyttes Symbolkommunikation app’en på en telefon, bliver det let for hovedpersonen at ringe op til en kontaktperson, da der blot skal trykkes på ikonet med telefonrøret ud for billedet af kontaktpersonen, for at ringe op.

Telefonnumre og e-mail adresser på kontaktpersoner står her, sammen med et billede af kontaktpersonen samt beskrivelse af hvilken relation denne har til hovedpersonen.

Kontaktpersoner vælges blandt relationer.
Sådan gør du:

  1. Klik først på “Relationer” i menuen og derefter den “Relation” du ønsker skal være en kontaktperson.
  2. Klik på “Rediger” i øverste højre hjørne.
  3. Midt på siden kan du nu slå “Vis som kontakt” til – husk at klikke “OK” i øverste højre hjørne.

Nu er personen at finde under “kontakter”, med det telefonnummer og den email adresse personen har valgt at oplyse. Du kan som administrator til en hver tid, fjerne en relation fra kontakter igen.